Öko-program 2004

Előzmények

Az ökológiai szemléletű családi gazdálkodást folytató jászfényszarui Ördög család tagjainak – elsősorban a gyermekek – élménybeszámolói ösztönözték a fiatalokat arra, hogy egy-egy "szabadprogramra" meglátogassák évfolyamtársukat. A spontán "állatsimogató", a lovaglás, a vegyszermentes házi finomságok, a természet közeli életmód egyre inkább felkeltették a fiatalok érdeklődését, és ez ösztönzött bennünket is.

Ha jól sáfárkodunk ezekkel a kincsekkel, tovább irányítjuk a fiatalokat e sajátos vidéki életmód mélyebb megismerése felé, egyre nagyobb tudásra, tapasztalatra, újfajta szemléletmódra tesznek szert. Egyre inkább kinyílik előttük a vidéki élet gazdagsága és egyre több innovatív ötlettel teremthetik meg felnőtt korukban a munkalehetőségeket és az élhető vidéki életet.

A program célja

Az általános iskolás korú gyermekek, fiatalok és pedagógusok körében korszerű egészségszemlélet alakítása, amelynek alapja a széleskörű környezeti ismeretekre épülő ökológiai gazdálkodás és szemlélet kialakítása. Olyan gondolkodás és szemléletmód formálása, melynek birtokában a résztvevők képessé válnak:

  • Az egészség fogalmának korszerű értelmezésére,
  • A környezet egészségre gyakorolt hatásának elemzésére,
  • A helyi lehetőségek feltárására, az adott helyen meglévő vidéki értékek számbavételére,
  • Az ökológiai szemléletmód kialakítására,
  • A vidékfejlesztés módszereinek megismerésére, gyakorlására.

A környezeti nevelésen keresztül tudatosítani akarjuk a gyermekekben az élő (állat- és növényvilág), illetve az élettelen (talaj, víz, levegő) környezet védelmének fontosságát. Ezeken túlmenőleg fontos, hogy észrevegyék, olyan nem kevéssé fontos dolgok is veszélybe kerülnek, mint az élővilág változatossága, a természeti környezetünk szépsége, illetve a közjavak minősége.

Ezen kívül céljaink voltak még:

  • A könyvtár és az Internet hatékony használatának ösztönzése,
  • Múzeumok értékeink felismerése,
  • Tapasztalatszerzés a tanulmányi utakon,
  • Ismereterjesztő előadások hasznosságának felismerése.

A program tartalma

Kutatás, információgyűjtés a múltunkról, a helyi értékekről, megismerve közben a természetközeli életmódot. Vezérfonalként a Galga mentét választottuk, mert Jászfényszarunál torkollik a Galga a Zagyvába, s így építünk a két régió: Észak-Magyarország és Észak Alföld között is kapcsolatot. Gyökereink feltárása közben tapasztalatot gyűjtünk az ökológiai szemléletű gazdálkodásról. Ennek érdekében a következő feladatok jelentkeztek:

  • Kutatómunka: a Jászság, Jászfényszaru története, a Jászság folyói (könyvtár, internet, múzeumok)
  • A víz irodalmi és képzőművészeti alkotásokban (könyvtár, Internet, Jász Múzeum, Hamza Múzeum – Jászberény)
  • Vizeink minőségének vizsgálata (az általános iskoláskorúak számára is végrehajtható vizsgálatok, értékelésük)
  • Tanulmányok készítése a fiatalok kutatómunkáiból
  • A vidékfejlesztés módszereinek megismerésére, gyakorlására.

A tervezett tanulmányutak közül a következők megvalósítása sikerült:

  • 2003. december: Víz a képzőművészetben – Monet kiállítás Budapesten;
  • 2004. október 7.: Püspökhatvan – Ökogazdaság bemutató, lovaglás, biotermék-kóstolás, előadás az ökogazdálkodásról, őshonos állatok bemutatása, gyermektáboroztatásra alkalmas programok, helyszínek bemutatása;
  • 2004. október 7.: Gödöllő – Grassalkovich-kastély (kiállítás), kastélypark fái, madarai, pálmaház
  • 2004. október 7.: Galgahévíz – környezetbiológiai előadás és játék – Nagy Andrea, környezetbiológus, SZIE Mérnöktanárképző Intézet
  • 2004. október 19.: Szirák – a kastély és parkja
  • 2004. október 19.: Bér – vadászkastély s a park őshonos állatai
  • 2004. október 19.: Hollókő – „a világörökség éke”, a Hollókőért Közalapítvány által szervezett séta, bemutatók és előadások (fatornyos, zsindellyel fedett templom, postamúzeum, falumúzeum, szövőház, babamúzeum, fazekasműhely, kerámiaház, mívesház, csuhé csodák, kosárfonó, fafaragó és fotókiállítás, falumúzeum, hollókői vár időszaki kiállítása, középkori fegyveres bemutató és kipróbálási lehetőség)

Alkalmazott módszerek

Beszélgetés, előadás, szerepjáték, fórum az interneten, internetes böngészés, tanulmányi séta, tanulmányi kirándulás, fizikai-kémiai vizsgálatok, megfigyelés, összegzés, tanulmányok készítése, rajzok, fényképek készítése, számítógéppel segített oktatás kollaboratív módszere.

Célcsoport

  • Általános iskolás korú fiatalok (10-14 év között) – kb. 40 fő.
  • Fiatal felnőttek (20-26 év között) – „kezdő” pedagógusok, művelődésszervezők, gyakornokok, civil segítők – 6 fő (egy fő finn egyetemi hallgató, aki gyakornoki idejét tölti a SZIE-n).
  • További résztvevők: pedagógus kollégák, művelődési ház munkatársai, könyvtárosok, olyan szervezők, akik a program vezetésében működnek közre valamint a Drámapedagógiai Műhely táborszervezői – 11 fő.

Eredmények

A program számos tekintetben hasznosnak és eredményesnek bizonyult, ugyanakkor természetesen nem kevés olyan terület van, amelynek segítségével folyamatosan elmélyíthető az ökológiai szemlélet:

  • A helytörténeti kutatások elmélyítése; könyv, prospektus kiadása
  • Viselettörténeti bemutató
  • Tájsebészet-akcióprogram (szemétszedés a településen)
  • Természetkutató tábor (Nimfea Egyesület)
  • A helyi ökotörekvések megismerése (ökogazdaság, energiafű-termesztés és –feldolgozás)
  • A helyi vidékfejlesztési programok, partnerségi együttműködés segítése
  • Öko-oktatóprogramok kidolgozása

A program megvalósítását a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztériumhoz benyújtott pályázat keretében kapott anyagi támogatás tette lehetővé. Ezúton is köszönjük a segítségüket.

Cikkkategóriák: 
A tartalom érvényessége: 
2005/02/10, cs - 15:30 - 2005/03/10, cs - 15:30