Népfőiskola és a felnőttkori tanulás (másként)

A művészet, a kreativitás és a kultúra szerepe a felnőttkori tanulásban címmel olvashattunk és olvasunk az EPALE témahétről, a Tanuló Város Fesztiválról és vehettünk részt akár on-line is az eseményeken.

Az EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe - Az európai felnőttképzés elektronikus platformja) középpontjában a közösség áll. Célja a felnőttkori tanulással kapcsolatos tartalmak megosztása. Az EPALE az Európai Bizottság Oktatásügyi és Kulturális Főigazgatóságának (DG EAC) kezdeményezése, amely elkötelezett amellett, hogy a portált az európai felnőttkori tanulás állandó részévé tegye. Az Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) felügyelete alá tartozó EPALE-t napi szinten a Központi Támogató Szolgálat (Central Support Service, CSS) kezeli.

Öt esztendeje annak, hogy Pécsett számos szervezet és intézmény fogott össze azért, hogy olyan Tanuló Város Fesztivált szervezzen a Pécsi Napok részeként, melyben a tanulás a felfedezés, öröm, megismerés és kíváncsiság kifejezése. Az először megrendezett esemény interaktív tanulási programjai sikerének is köszönhetően 2017. szeptember 18-án Pécs városa átvette az UNESCO Globális Tanuló Város Díját (Global Learning City Award), melyhez kapcsolódóan a Város vezetése vállalta, hogy minden esztendőben tanuló város fesztivált szervez. Így került sor az esemény megrendezésére 2021 szeptemberében is. A sokszínű, gazdag és széles célcsoportot felölelő programsorozat részeként a népfőiskolai társaság képviselőiként érdeklődéssel és időnként önmagunkra ismeréssel is beszélgettünk, olvasunk és terveket szövünk a felnőttkori tanulással kapcsolatban. Önmagunkra ismertünk, hiszen a művészet, a kreativitás, és a kultúra jelen van a mi népfőiskolánk életében is – szakmai tematikus kirándulások (pl. Lakitelek, Nagyvárad, Hegyalja), családi napok (Zebegény, táborzáró családi délután), művészeti események (alkotó táborok, kiállítások, mentorált foglalkozások) amelyeket az idei tavaszi és őszi szemeszterben meg tudtunk valósítani.

A nyár végére tervezett Balaton-felvidéki „Beszélgetés a diófák alatt” népfőiskolai program ebben az évben az akkori mostoha időjárás miatt elmaradt. A kora őszi vénasszonyok nyara viszont tartalmas és tanulságos beszélgetést hozott. Így lehettünk részesei Mindszentkállán Szigeti Tóth János Emlékházánál egy tervezésnek, irányvonalak meghatározásának és megemlékezésnek, majd egy ragyogó napsütéses Káli-medence túrának is. Ekkor ismerkedtünk meg bővebben is az EPALE információs szolgáltatás rendszerével, amelyről s annak magyarországi vonatkozásairól Jumbo Klercg EPALE nagykövet (Hollandiából érkezett a Tanuló Város Fesztiválra s onnan Mindszentkállára) tartott tájékoztatást és bemutatta az Erasmus+ pályázati program aktuális rendszerét.

Jó gyakorlatként ajánljuk

A Compass Strekov felvidéki szervezet folytatja azt az előadássorozat, amelyet idén tavasszal, áprilisban kezdtek. Így hirdetik: E kapcsán tudtad egyébként, hogy április 2. az álhírek leleplezésének a világnapja? Ha nem, regisztrálj a COMPASS Strekov és a Magyar Népfőiskolai Társaság következő webináriumára, amely a 3 részes előadássorozat második része: Az internet az egy nagyon klassz dolog... ha megfelelően használjuk! De vajon honnan tudjuk, hogy amit olvasunk igaz? Hogyan ismerjük fel, hogy amit látunk, nem átverés, vagy álhír? Mert bizony fel lehet! Dr. Kenyeres Attila Zoltán, közéleti-politikai újságíró, a Debreceni Egyetem oktatója kalauzol el bennünket, mutatja meg, hogy hogyan ismerjük fel az álhíreket a közösségi médiában... (Tudtad, hogy az a hír, miszerint április 2. az álhírek felismerésének világnapja, egy ÁLHÍR?! Ha nem, regisztrálj az eseményre MOST!). Az esemény ingyenes, de a létszámkorlát miatt regisztrációhoz kötött. S majd visszahallgatható (ez nem álhír).

További tájékoztató fórumokról, népfőiskolai e-kurzusokról a közösségi Bedekovich oldalakon adunk folyamatos tájékoztatást – kérjük, kísérjék figyelemmel a híreinket.

Kovács Béláné Pető Magdolna

A tartalom érvényessége: 
2021/10/15, p - 16:30 - 2021/11/14, v - 16:30