Civil együttműködése a Grundtvig Program keretében

Francia, lengyel és magyar projektgazdák támogatása vidéki környezetben

Az együttműködés célja: olyan projektgazdák segítése, fejlesztése, akik vidéken élnek és különböző nehézséggel küzdenek. Közülük Franciaországban, Lengyelországban, csakúgy, mint hazánkban kiemelt szerepet kapnak a nők, mint hátrányos helyzetűek által végzett, irányított projektek (a nők a családban, a gazdasági - politikai életben több funkciót látnak el).

2009. január 26 és február 1 . között a résztvevőknek több programot volt módjuk megismerni Franciaországban. Az első találkozás alkalmat adott arra, hogy a program francia, lengyel és magyar résztvevői egymással kicserélhessék tapasztalataikat, megismerjék egymás gyakorlatát és módszertani eszköztárát. A hálózatfejlesztő program magyarországi alapja a Bedekovich Lőrinc Népfőiskolai Társaság és a Jász Nagykun Szolnok Megyei Népfőiskolai Társaság „Vállalkozó Nők a Vidékért.” három megye, három régió határán c. projekt – a női vállalkozások fejlesztése.

2009. május 13-16. között a partnerek Magyarországon találkoztak, a konferencia Szolnokon került megrendezésre, de résztvevők több más helyszínen is betekinthettek a hazai projektekbe. Itt hangsúlyt kaptak azok a kérdések, hogy melyek voltak az előzmények, helyi szükségletek, nehézségek, tanulságok, eredmények, finanszírozási problémák, célcsoportok s annak kiválasztása stb.

2009. június 16-21. között a hálózat résztvevői ismét találkoztak a lengyelországi Sucha Beskidzkán, ahol gazdag programnak lehettünk mi is részesei. Az Ökológiai és Turisztikai Főiskola látta vendégül a francia és magyar partnereket. Itt megismerkedtünk a főiskola többfunkciós tevékenységével: a középiskola hogyan fejlődött főiskolává (az oktatási irányai: turisztika, informatika, a szociális társadalom fejlesztése), az Alapítvány működtetése, az épületük a Suski Kastély felújítása (kreativitás, vállalkozásfejlesztés - a munkahelyek teremtésének ösztönzése, önfoglalkoztatás) és kistérségi társulási feladatok ellátása (projektek írásában és megvalósításában való közreműködés). Nagyban tudtak építkezni a tradíciókra és az emberek összetartására.

Több projekt is bemutatásra került pl: 10 hónapos ciklusban működő népzenei oktatás (szlovák - lengyel határon is átnyúló projekt), turisztikai célú (több településen áthaladó) kerékpárút, kulturális örökség megőrzése (kúria rekonstrukciója, camping létrehozása). Jártunk fajáték készítő műhelyben, megtekintettünk egy uniós forrásból épített szélerőművet, melynek energiáját egy kolostor és a környéki település is hasznosítja. Utunk során számtalan gyönyörű fatemplomot is megnéztünk (erre tematikus utat is terveztek a projektgazdák). Jártunk nemzeti parkban (Ojcow) előadást hallgattunk, rövid túrán vettünk részt megismerve a hely történelmét, a várjátékokat. Még ezen a napon betekintést kaptunk egy település önkormányzati munkájába s meglátogattunk egy középfokú iskolát. Egy érdekes turisztikai attrakció is bemutatásra került - barlangtúránk során „megelevenedtek a barlanglakók”, majd denevérek kíséretében jutottunk el a barlang mélyén kínált vacsora helyszínére.

Másnap a Babiogorski Nemzeti Park tanösvényét jártuk be, illetve megismerhettük a „Gabonaszemtől a kenyérig” c. projektet, majd egy hagyományos tanyát látogattunk meg fenn a hegyekben (verejtékes gyalogtúra után). A főiskolai műhelymunka keretében a térség LEADER fejlesztéseiről hallottunk, illetve ismét előtérbe került a magyarországi vállalkozó női projektünk s annak előzményei, várható hozadékai, fenntarthatósága s a levezethető általánosságok. Ezen túlmenően a projektben résztvevő három országbéli partnerek a vidéki projektek támogatásáról a hálózatfejlesztésről egyeztettek. Krakkói városnézéssel zártuk a programot, amely egésze – a hálózatépítésen túl - példaértékű szakmai tapasztalatcsere is volt.