„Apáról fiúra” - Hagyományőrző kézműves tábor

Hagyomány és kreativitás a Zagyván innen és a Galgán túl – tanórán kívüli kulturális kapcsolatok Jászfényszaru térségében a fenntarthatóság jegyében

TÁMOP – 3.2.13-12/1-2012-0499

„Apáról fiúra”
Hagyományőrző kézműves tábor

Angyalkert Tábor, Cserhátszentiván, Kossuth utca 66.

A Bedekovich Lőrinc Népfőiskolai Társaság „Apáról fiúra” nyári hagyományőrző alkotó tábort valósított meg 2013. július 27 - augusztus 3 között, Cserhátszentivánon. Programkínálata: kézműves foglalkozások, amelyet Tarisznyás Műhely tagjai biztosítottak, ének, tánc és vidám játékok a népi életből. Túrák (kisebbeknek-nagyobbaknak külön-külön túravezetővel), játékos vetélkedők, Hold-túra (csillagok alatt), társasjátékok, esti mese, ifjaknak beszélgetés, csoportfoglalkozások játékkal, mókával, sport, akadályverseny, foci, strandolás és buszos kirándulás.

2014. július 27-én 45 gyermek és öt felnőtt indult reggel 9.00 órakor a jászfényszarui Petőfi Sándor Művelődési Ház elől különjáratos autóbusszal. Első Úti cél Kisbágyon az Afrikai - Magyar Vadászmúzeum. A csoport két részre osztódott. Egyik fele vezetéssel megtekintette a tárlatot, míg másik fele az állatsimogatóban, az udvaron és a játszótéren töltötte az időt. A két csoport cserélt egymással, így minden gyermek teljes körűen láthatta a múzeum tárlatát és környezetét.

Következő úti cél a Bér Andezit fogadó parkja, állatsimogatója. Az udvarban simogathattak a tanulók szamarat, lovat, lámát. Megtekintettük kifutójukban az emukat, illetve a réten, békésén legelésző tevét. A fogadó épülete mellett végig sétáltunk magyar uralkodóink fából faragott szoborsora előtt, megcsodáltuk a magyar koronával ékesített színpadot, sétáltunk, játszottunk a jó levegőn.

Harmadik úti cél Bokor, HIKSZ Kft Bokri sajtüzeme. Házigazdánk, Bárány Barnabás lelkesen mesélt az üzem létrejöttéről, megkóstolhattuk a kézzel készült sajtkülönlegességeket, majd a gépi birkafejést mutatták be csoportunknak, mely a nap legnagyobb élményévé vált.

Késő délutáni órákban értünk a táborhelyre Cserhátszentivánra, az Angyalkert Ifjúsági Táborba, ahol házigazdáink nagy-nagy szeretettel, s meleg vacsorával vártak. Vacsora után elfoglaltuk házainkat, majd közös énekléssel, s ismerkedő – kapcsolatteremtő játékokkal zártuk a napot.

A táborban eltöltött napokban a kézműves foglalkozások és drámajáték foglalkozások forgószínpad szerűen váltották egymást. A drámafoglalkozásokon a kisebbekkel „A három kismalac” című dramatikus mesefeldolgozásra, a nagyobbakkal pedig a mindennapi tábori életet is magába foglaló, „Az eltékozolt királyság” című improvizatív előadásra került sor. A kézműves foglalkozások során Kovács Zoltán és párja Krisztina vezetésével a gyermekek megismerkedhettek a népi mesterségek, hagyományok sokféleségével, nép játékokkal s dallal, tánccal kísérve a napi kézműves munkát.

Kiegészítő programként Pásztón strandoltunk. Ipolytarnócon megtekintettük az ősmaradványokat, illetve 3D-s mozifilmet néztünk a dinoszauruszokról. Az esti activity játékot a tábori történésekből állítottuk össze, vegyes csoportokat szerveztünk. (fiúk, lányok, kicsik, nagyok egy csoportban). Felhőtlenül szórakoztunk e játék során. Az esti tábortűznél magyar népdalok mellett közkívánatra felcsendültek retró slágerek is.

Szombaton egész nap a szülők fogadására készültünk, akik 3-ra érkeztek a táborhelyre. A délelőtt próbákkal, illetve a kiállítás berendezésével telt. A kiállítás megnyitóján közös tábori dalunkat mutattuk be saját magunk készített hangszerek kíséretében. Minden gyermek munkáját megtekinthették vendégeink az ebédlőben berendezett galériában. Majd a színdarabok bemutatására került sor, melyek nagy sikert arattak. Újabb meglepetéssel készültünk a szülőknek, közös játékra, vetélkedőre hívtuk őket. Gólyalábazás, tehénfejés, kötélhúzás, s ehhez hasonló feladatokat kellett teljesíteniük. A gyermekek önfeledten nézték szüleik próbálkozásait. Nagy – nagy nevetések és önfeledt szórakozás után asztalhoz ültünk. Házigazdáink ugyanis eközben bográcsban megfőzték a paprikás krumplit. A közös vacsora után nem búcsúzkodtunk a szülőktől, mert éjszakai csillagtúrára indultunk a gyerekekkel a közeli fennsíkra egy makadám úton felkaptatva. Miközben a csillagokat csodáltuk, a szülők már úton voltak hazafelé.

Vasárnap reggel szedtük sátorfánkat, s indultunk Nőtincsre a „Seholsziget” Élményparkba. A tartalmas kikapcsolódás mellett a Timcsi Lokomotívval végig zakatoltunk Nőtincs festői környezetében. Ezután Vácra indult a csoport, ahol megtekintettük Gombóc Artúr alkotójának kiállítását a Mosolytár galériában. A Pannónia Ház Szoborparkjában Vertel Andrea Keramikus állandó kiállítását láthattuk. Majd a Duna partjára sétáltunk, ahol nehéz szívvel elbúcsúztunk Váctól, s útnak indultunk hazafelé. A késő esti órákban izgatott szülők gyűrűjében érkeztünk meg a Petőfi Sándor Művelődési Ház elé.

Tartalmas, szórakoztató hetet töltöttünk együtt. Gyermekeink a hét során megismerkedhettek a szomszédos településen lakó társaikkal. Barátságok kötettek, amelyek még a mai napig is tartanak.